ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κειμενο

Στις αρχές Νοεμβρίου 2012 η Δημοτική μας κίνηση κατήγγειλε με ανακοίνωσή  της την προγραμματική σύμβαση που σκόπευε - εν κρυπτώ - να υπογράψει το Διοικητικό Συμβούλιο του ΚΑΦΑΔΗΛ και ο Δήμαρχός μας με την κοινωνικοσυνεταιριστική εταιρεία με την επωνυμία ''Κοινωνική Συνεταιριστική Δράση'' ώστε να προσλάβουν 25 άτομα για τις ανάγκες των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών.

Συγκεκριμένα ο Δήμος θα χρηματοδοτούσε το Ν.Π.Δ.Δ. "ΚΑΦΑΔΗΛ" το οποίο θα πλήρωνε τον Κοινωνικό Συνεταιρισμό με τη δικαιολογία ότι δεν ενέκρινε το Υπουργείο Προσλήψεις ορισμένου χρόνου μέσω ΑΣΕΠ, όπως γινόταν ως τώρα. Μάλιστα ο Δήμος μας με το Δήμο Καλλιθέας και Ιλίου πρωτοστάτησαν σ' αυτό το νέου τύπου "εργασιακό καθεστώς" (αθλιότητα θα λέγαμε καλύτερα).

Τονίζουμε ότι με βάσει τη νομοθεσία (Ν. 4019/2011) Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί μπορούν να ιδρυθούν από πέντε άτομα τουλάχιστον (όχι κατ' ανάγκη εργαζόμενους ή ανέργους π.χ. νηπιαγωγούς) αλλά κοινωνικό συνεταιρισμό  μπορεί να κάνει οποιοσδήποτε. Είναι φανερό ότι με αυτό τον τρόπο πήγαν να αντικαταστήσουν μία πάγια αυτοδιοικητική δομή με ένα συνεταιρισμό, ο οποίος θα γινόταν ο Δούρειος Ίππος για να αναλάβουν πιθανόν κι άλλοι κοινωνικοί συνεταιρισμοί κι άλλες δραστηριότητες του Δήμου μελλοντικά, όπως διαχείριση απορριμμάτων, υπηρεσίες πρασίνου, βοήθεια στο σπίτι κλπ. Προφασιζόμενοι πάντα την τεράστια υποχρηματοδότηση που επέβαλλε η Τρόικα και με δουλοπρέπεια υπηρετεί η τρικομματική κυβέρνηση.    

Είναι φανερό ότι χωρίς προσλήψεις έως το 2016 και με απολύσεις στον ορίζοντα (έχουν ήδη προαναγγελθεί) είναι αδύνατο να συντηρηθούν οι κοινωνικές δομές του Δήμου στοιχειωδώς. Σημειωτέον ότι οι εργασιακές σχέσεις ορισμένου χρόνου και οι συμβάσεις έργου και προ Μνημονίων και Τρόικας, ήταν ήδη προβληματικές και τις περισσότερες φορές απαράδεκτες.

Με τους κοινωνικούς συνεταιρισμούς, όπως εν προκειμένω επιχειρείται να γίνει, είναι λογικό ότι οι εργαζόμενοι θα είναι όμηροι επιτήδειων (βλ. πελατειακές προσλήψεις κλπ). Γι' αυτό είμαστε πάγια αντίθετοι σε αυτή τη λογική. Και βέβαια είναι αδύνατο να δεχτούμε αυτή την απαράδεκτη συναλλαγή μεταξύ υπουργείου και Μνημονιακών δημοτικών αρχών, αφού οι τελευταίες λειτουργούν ως «Πόντιοι Πιλάτοι», με κύριο επιχείρημα «δεν μας εγκρίνουν τις αναγκαίες προσλήψεις και δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε με άλλο τρόπο τους βρεφονηπιακούς σταθμούς»…

Από την άλλη, ο Κοινωνικός Συνεταιρισμός δεν είναι ένας θεσμός που πρέπει να «δαιμονοποιηθεί», αφού μέσω αυτού μπορούν να γίνουν κάποιες δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα, όπως το αλληλέγγυο εναλλακτικό εμπόριο, οι συνεταιρισμοί ανέργων κλπ.
Οι προϋποθέσεις για την παράταξη μας για να στηρίξουμε στη πόλη μας την ύπαρξη και λειτουργία Κοινωνικών Συνεταιρισμών, είναι οι εξής:

* Να μην υποκαθιστούν πάγιες αυτοδιοικητικές δομές, αλλά να δρουν μόνο συμπληρωματικά προς αυτές και να κάνουν εργασίες που δε μπορεί να κάνει ο Δήμος, όπως εμπορικές δράσεις ιδιωτών και επιχειρήσεων.
* Να μην υποκρύπτονται πελατειακές σχέσεις και οι διαδικασίες να είναι ανοικτές, διαφανείς και οι άνεργοι ή οι εργαζόμενοι, να ασκούν οι ίδιοι την διαχείριση και βέβαια να υπάρχει αυστηρός έλεγχος ώστε το όλο εγχείρημα να μην εξελιχθεί σε κερδοσκοπικό οργανισμό.
* Να εφαρμόζουν την ασφαλιστική, εργατική και φορολογική νομοθεσία.

Στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 13/12/2012, τέθηκε προ ημερησίας διατάξεως αίτημα από ανέργους συμπολίτες μας (πρώην εργαζόμενους) της  δημοτικής επιχείρησης «ΕΥΩΝΥΜΟΣ ΑΕ» να τους δοθούν χώροι ιδιοκτησίας του Δήμου, όπως τα δημοτικά καταστήματα, στο «Άλσος Δημήτρης Κιντής», στα Αστυνομικά ("Sports Café"), και στον Προφήτη Ηλία, ώστε μέσω κοινωνικού συνεταιρισμού που σκοπεύουν να ιδρύσουν να εκμεταλλευτούν τις εγκαταστάσεις.

Όπως μας είπαν, οι άνεργοι σκοπεύουν να ιδρύσουν κοινωνικό συνεταιρισμό στον οποίο θα λαμβάνουν μόνο μισθό, δεσμεύθηκαν ότι δε θα διανέμουν κέρδη, ενώ αν υπάρξει κέρδος αυτό, θα αξιοποιηθεί, είτε για προσλήψεις ανέργων, είτε για κοινωφελείς σκοπούς. Σημειώνουμε ότι έχουν σχετική εργασιακή εμπειρία αφού εργάζονταν στον «ΕΥΩΝΥΜΟ». Επίσης με βάση το αρ. 185 παρ. 2 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων επιτρέπεται ο Δήμος  να δίνει και δωρεάν εγκαταστάσεις για τέτοιες εργασίες, όπως αυτές του Κοινωνικού Συνεταιρισμού.

Να τονίσουμε ότι αφού ο Δήμος πλέον με βάση τον «Καλλικράτη» δεν έχει την εμπορική ιδιότητα και δυνατότητα ώστε να προχωρά παρόμοιες εμπορικές εκμεταλλεύσεις και αφού ο «ΕΥΩΝΥΜΟΣ ΑΕ» είναι σε εκκαθάριση, μας απομένουν τρεις λύσεις που έχουν ως εξής:
* Να μην εκμεταλλευτεί κανείς τα δημοτικά καταστήματα, ούτε και ο Δήμος.
* Να εκμισθωθούν σε ιδιώτη
* Να παραχωρηθούν δωρεάν ή με συμβολικό μίσθωμα σε κοινωνικό συνεταιρισμό, όπως αυτός που προτείνουν οι πρώην εργαζόμενοι του «ΕΥΩΝΥΜΟΣ ΑΕ».

Στη τελευταία περίπτωση την οποία εμείς προκρίνουμε και προτείνουμε, θα μπορούσε ο Δήμος να απαιτήσει ανταποδοτικό όφελος (κοινωφελές), όπως γίνεται στο δήμο Τρικάλων που έχουμε ανάλογο εγχείρημα. Για μεγαλύτερη εγγύηση των συμφερόντων του δήμου, προτείνουμε να συμμετάσχουν στο κοινωνικό συνεταιρισμό εκπρόσωποι των δημοτικών παρατάξεων και βέβαια να υπάρχει αυστηρός έλεγχος των οικονομικών του συνεταιρισμού, πιστή τήρηση των φορολογικών του υποχρεώσεων, ορθή τήρηση βιβλίων και στοιχείων Γ΄κατηγορίας κλπ.

Με βάση τα προαναφερθέντα, η παράταξή μας δηλώνει αλληλέγγυα στην προσπάθεια αυτή των ανέργων συμπολιτών μας και θα πρέπει να σταματήσει η «σπέκουλα» ότι ο κοινωνικός συνεταιρισμός των ανέργων έχει σχέση με αυτό που προσπαθεί να κάνει η δημοτική Αρχή με την πρόσληψη νηπιαγωγών στους παιδικούς σταθμούς, μέσω άλλου «κοινωνικού συνεταιρισμού».
Όσον αφορά τις οποίες επιφυλάξεις, ότι τέτοιες δράσεις μπορούν να ζητηθούν στο μέλλον και από άλλους φορείς, αυτό δεν πρέπει να μας προβληματίζει, εφόσον πρόκειται για περιπτώσεις που τηρούνται αυστηρά οι προϋποθέσεις και οι ασφαλιστικές δικλείδες που προαναφέραμε.

Το  Γραφείο Τύπου

 

Δημοσίευση 27/12/2012

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας συμφωνείτε στη χρήση των cookies.